annakontula

Kukas sitten siivoaa?

Raamatun ehdottomasti ärsyttävin kohta on tarina Martasta ja Mariasta.

Siinä Marttaa harmittaa, että Maria lusmuilee opetuslasten kanssa kuuntelemassa Jeesusta ja jättää vieraslaumasta huolehtimisen siskolleen. Yllättäen Jeesus asettuu Marian puolelle:

”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.”

Se on aina ikävästi sanottu. Jumalan valtakunnassa ruoka ja juoma ehkä hoituvat sormia napsauttamalla, mutta tässä maailmassa, ihmisten enemmistölle, leipä vaatii paljon työtä. Jos minä en tee osaani, joku toinen saa huhkia kahden edestä.

Jos minä olisin ollut Martta, olisin lyönyt hanskat tiskiin. Vastannut, että jaaha, mitäs minäkään tässä sitten touhuamaan. Jospa minäkin vaan sammutan tulen padan alta ja istun tähän, vieraat voivat nukkua taivasalla ja syödä omia eväitä.

”Ai on jano vai? No, kaivo on puoli kilometriä tuohon suuntaan, Herra Jeesus on hyvä ja lainaa ämpäriä tuolta eteisestä.”

Olen lukenut teologisia selitystekstejä siinä toivossa, että joku muu olisi osannut sovittaa tapauksen Jeesuksen toimintaan yleisesti leimaavia empatian ja oikeudenmukaisuuden periaatteisiin. Ei ole osannut. Löytämiäni tulkintoja yhdistää neuvottomuus, joka yleensä ratkaistaan vaihtamalla puheenaihetta.

Jos Jeesus olisi ollut reilu, hän ei olisi olettanut Martan hoitavan isoa vierasryhmää yksin, vaan tarjonnut apuaan. Yhdessä tekemällä hommat olisivat hoituneet nopsasti, ja Martallekin olisi jäänyt aikaa istua vieraiden kanssa.

Kolumnin rakenteeseen kuuluu, että osapuilleen tässä kohtaa kerron lopulta oivaltaneeni, mistä vertauksessa on oikeasti kyse ja kuinka hieno ajatus siihen onkaan kätketty.

Tällä kertaa se ei onnistu. En nimittäin edelleenkään, en parhaalla tahdollanikaan näe kohtauksessa enempää kuin kulkurielämää viettävän sinkkumiehen, jolla selvästi ei ole mitään käsitystä siitä, paljonko työtä kodin hoitamisessa on.

 

 (Kirjoitettu Kirkko & Kaupungille 19.11.2014) 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (37 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Marialla oli tärkeämpää tekemistä, ehkä hänellä lisäksi oli jalkafetissi:

1 Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus tuli Betaniaan, missä
hänen kuolleista herättämänsä Lasarus asui. 2 Jeesukselle
tarjottiin siellä ateria. Martta palveli vieraita, ja Lasarus oli yksi
Jeesuksen pöytäkumppaneista.
3 Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä,
voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli
täyteen voiteen tuoksua.
4Juudas Iskariot, joka oli Jeesuksen opetuslapsi ja josta sitten
tuli hänen kavaltajansa, sanoi silloin: ”Miksei tuota voidetta
myyty kolmestasadasta denaarista? Rahat olisi voitu antaa
köyhille.”
Tätä hän ei kuitenkaan sanonut siksi, että olisi välittänyt
köyhistä, vaan siksi, että oli varas. Yhteinen kukkaro oli hänen
hallussaan, ja hän piti siihen pantuja rahoja ominaan.
5Jeesus sanoi Juudakselle: ”Anna hänen olla, hän tekee tämän
hautaamistani varten. Köyhät teillä on luonanne aina, mutta
minua teillä ei aina ole.”

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Köyhät teillä on luonanne aina, mutta
minua teillä ei aina ole.”

Kuin Kataisen suusta.

Jos Maria oli Jessen vaimo, kuten jotkut väittävät, niin ei ihmekään jos eivät taloushommat maittaneet. Marialla oli todellakin muuta tekemistä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vaikuttaa todellakin siltä, että tuossa kohtauksessa kaksi toisiinsa syvästi rakastunutta ihmistä ( Jeesus ja Maria) on täydellisesti unohtanut ympäröivän todellisuuden.

P.S. Jeesushan ei nyt muutenkaan ollut aivan täysillä kiinni realiteeteissa.

Tapio Suhonen

Ääni on Jaakobin ääni, mutta kädet ovat Eesaun kädet; myös Saul on nähty profeettain seurassa...

Aivan kuten sinulla ja jessellä; kysymys on lopultakin näkökulmasta, ei tasavertaisuutena ilmentyvästä todellisuudesta.

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

SInun Annan tulee oivaltaa aina se, ettei Jeesus toimi tämän maailman odotusten mukaan. Kyllä hän tietää, että siivotakin pitää ja vieraanvarainenkin pitää olla. Mutta Jumalan Sanan kuuleminen on kaikkein tärkeintä. Sen Maria oli oivaltanut ja Martta ei. Martta hössötti ja puuhaili ja stressasi, onkohan kaikki kiiltävää ja puhdasta kun Jeesus tulee? Onkohan pölyä vielä tuolla tai kenties tuolla? Jeesusta ei kiinnostanut se, missä kunnossa Martan ja Marian koti oli. Häntä kiinnosti missä kunnossa Martan ja Marian sydän oli?
Tämä sama asia kiinnostaa Jeesusta yhä tänäkin päivänä. Missä kunnossa sydämesi on? Onko se siivottu ja kunnossa sinä päivänä kun Jeesust tulee? Vai onko se huolta ahdistusta ja murhetta täynnä? Vai kenties syntiä ja saastaa?

Tapani Lahnakoski

Kysymys kannattaisi siirtää tähän aikaan. Kuka sitten siivoaa, kun paskaduunit eivät kelpaa niille, jotka eivät muihin kykene?

No sama se, kun ei niillekään duuneille kohta löydy maksajia. Onneksi byrokratia paisuu ja voi hyvin jokaisen uuden lain myötä

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Eikös lait luoda ihmistä varten,mutta kuka onkaan ihminen ?

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Paskaduuneista on kova kilpailu jo nyt. Eikä siivoamaankaan pääse.

Pauli Leinonen

Asioiden tärkeysjärjestyksestä oli, ja pitäisi olla nytkin kysysmys. Kyllä suomalaaiset poliitikot puuhailevat kaiken muun kuin Suomen menestyksen ja hyvinvoinnin puolesta. Kaikki lillukan varret kyllä huomataan ja tongitaan, mutta ei sitä tärkeintä, eli kurssin käännöstä EU-ruletista pois. Raamatun mukaan Jumalan on sama eilen, tänään ja ikuisesti. Sama näyttää koskevan tätä maan päällä tallustelevaa ihmiskuntaa.

Reino Jalas

Tuo Raamatun kaksijakoinen asetelmahan muistuttaa vähän nykyaikaista kansalaispalkan juttua. Kansalaispalkalla elelevillä on loputtomasti vapaa-aikaa. He harrastavat, käyvät teatterissa ja matineoissa kuuntelemassa valaistuneiden puheita.

Töissä raatavat Martta-muurahaiset kantavat rahaa yhteiseen kassaan, jotta jaettavaa riittää. Eivätkä ehdi kuunnella niitä matineoiden puhujia.

Muistaakseni yksi Vasemmistoliiton keskeisiä poliittisia tavoitteita on juuri tuollainen kansalaispalkka. Kyselemättä noin 2.000 - 2,500 € bruttotulo jokaiselle 18 v. kansalaiselle.

Tulevassa vasemmistolaisessa maailmassa kaikki suomalaiset saavat Marian tapaan leppoisasti istua permannolla ja kuunnella matineoita ja oppineiden puheita.

Martat ne tässä katoamassa on, Mariat selviytyvät.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Hommataan vaan se välttämätön ja "filosofoidaan" loppuaika. Nyt pitää painaa kieli vyön alla,että eräät saavat ne miljoonansa.

Se Salone

Uskoakseni vertaus tarkoittaa juuri sitä miten paljon pahaa voidaan tehdä toisten olemista kontrolloimalla. Tietenkin solidaarisuus on tärkeää ja välttämättömistä asioista huolehtiminen. Kuitenkin juuri moraalin varjolla tehdään kaikkein kauheimmat asiat. Nykypäivän Suomi on tietenkin taivastakin itkettävä esimerkki siitä, miten ihmiset kuvittelevat ymmärtävänsä, miten asiat toimivat. Hyväosaiset olettavat olevansa muita fiksumpia. Työelämässä olevat kuvittelevat heikompiosaisiin kohdistuvan raivonsa ja halveksuntansa olevan oikeutettua. Valitettavasti vasemmistoliittokin, jonka äänestämistä tavallaan voisi perustella muiden puolueiden vastutamisella, on pseudotieteeseen perustuvan yhteiskuntakontrollin kannattamisellaan sellainen että sitä voisi fasistiseksi luonnehtia. Ja nimenomaan tätä omaa tärkeyttä ja maailmankatsomuksen paremmuutta pyritään perustelemaan riistämällä toisilta arvokkuus ja elämän ilo.

Kyseinen Jeesushan kuitenkin herätti pahennusta kaatamalla rahanvaihtajien pöytiä, mistä syystä hänet katsottiin aiheelliseksi tappaa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Kohtaus kertoo naisten tyypillisestä käyttäytymisestä. Kotitöiden ja tarjoilun määrä paisutetaan niin massiiviseksi, että niistä ei yksi nainen selviä. Sitten tullaan kiukkuiseksi ja vaaditaan muiden apua. Jeesus opetti, että pitää keskittyä oleelliseen.

Käyttäjän heikkileivo kuva
Heikki Leivo

Ehkä ongelma onkin siinä, että Raamattua yritetään turhaan tulkita vähän liian syvällisesti ja sovelletaan kyseiseen tilannekuvaan Jeesuksesta myöhemmin tehtyjä, hengellisiä tulkintoja. Ehkä Jeesuksella ja Marialla nyt vaan sattui olemaan vähän pientä säpinää ilmassa. Maria viihtyi Jeesuksen seurassa eikä Jeesus nähtävästi ainakaan pistänyt yhtään hanttiin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kulkurielämää viettävä mies oli kiinnostanut aikanaan myös Jeesuksen omaa äitiä.

Naiset nyt vaan ovat sellaisia.

Jarno Liedes

Ehkä ongelma on siinä, ettei siinä ole ongelmaa mitä selittää?

Eikö tulisi feministinä olla aika ylpeä siitä, että Jeesus hyväksyi naisenkin kesteihin eikä vain miehiä ?

Mikä tuossa lausahduksessa on ongelma?

Jaakko Häkkinen

"En nimittäin edelleenkään, en parhaalla tahdollanikaan näe kohtauksessa enempää kuin kulkurielämää viettävän sinkkumiehen, jolla selvästi ei ole mitään käsitystä siitä, paljonko työtä kodin hoitamisessa on."
-- ...ja jonka mielestä on naisen tehtävä hoitaa kotia ja palvella vieraita miesten rupatellessa "tärkeistä" asioista.

Seppo Hildén

"Jumalan valtakunnassa ruoka ja juoma ehkä hoituvat sormia napsauttamalla, mutta tässä maailmassa, ihmisten enemmistölle, leipä vaatii paljon työtä. Jos minä en tee osaani, joku toinen saa huhkia kahden edestä."

Jaahas, blogisti, ja ketäs tästä saamme kiittää. Kyllähän Raamatussa kerrottiin se syykin, miksi emme saaneet jäädä napsauttelemaan sinne Taivaaseen sormiamme jossa ruoka ja juomat olisivat tulleet vaan sormia napsauttamalla.

Naisen kierouden takia (omenakeissi) mieskin karkotettiin tänne maapallolle kärsimään.

Joten kyllä veljet se suurin syy löytyy naisten sössimisistä taas.

Turha sitä vasemmistopoliitikon on yrittää kääntää tässä nyt joksikin kotitöiden tasa-arvoasiaksi.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Heippa, Anna! itse olen perinteisen selityksen kannalla: ajoitus ja prioriteetti. Mutta kiinalainen kristitty julistaja ja kirjailija, Henry "Watchman" Nee kirjoitti näin: "Jeesus ei suinkaan tarkoittanut, ettei Martan olisi tarvinnut tehdä työtä, vaan että hän murehti liikaa. Maria oli valinnut sen hyvän osan, että hänellä oli yhteys Kristukseen myös palvelutyötä tehdessään, eli on mahdollista olla ulkoisesti kiireinen, mutta sisimmässään Jeesuksen jalkojen juuressa. Se on todellista palvelemista. " Kyllä tässäkin on hyvä pointti ja ehkä jollain lailla myös vastaa kysymykseesi, toivon.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Asiallista aitoa raamattubloggaamista, koska on kirjoittajan omaa pohdintaa. Voin uskovana myöntää, että on todella paljon tekstejä Raamattussa, joita en oikein ymmärrä. Poisselittäminen pikkunäppärästi vahvan uskon nimissä on yhtä ärsyttävää.

En siis osaa poisselittää enkä halua sortua pikkunäppäryyteen, mutta muutaman muun raamatunkohdan valossa (nainen Sykarin kaivolla esim.) ON MAHDOLLISTA ajatella, että Jeesus tunsi ihmisten sydämet niin, että osasi tavallaan lukea ihmisten ajatuksia ja motiiveja, enemmän kuin kertomuksen muistiinpannut henkilö. Tällöin tapauksen muistiinpanijakin jäi selitystä vaille, ja kommentti aukeni vain kohdistetulle henkilölle, tässä tapauksessa Martalle, itselleen. Tämä olisi ikäänkuin metaselitys, joka oikeuttaa kuitenkin kohtuullisesti sen, ettei selitystä ole saatavilla jälkipolville.

Mutta esimerkiksi ilman tätä metaselitystä tai jos jollain on joku muu todella hyvä selitys, teksti itsessään vaikuttaa minusta juuri tuolta jollaiseksi Anna sen koki. Kiireisessä tilanteessa helposti ärsyttää jos ei saa apua ympärillä olevilta ihmisiltä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Annat siis Raamatulle "oikeuden" olla puutteellinen ja ehkä osin virheellinenkin? Raamatun virheettömyyden varaan esimerkiksi kirkko on pyrkinyt oppinsa rakentamaan.

Itse olen Raamatusta löytänyt lukuisan joukon asiavirheitä. Selitystä vaativia kohtia on tietenkin paljon enemmän. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Annalta erittäin hieno raamattublogi!

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Kai,

Raamattu ei ole alkuperältään puutteellinen eikä virheellinen eikä ristiriitainen:

Raamattu on ainoa poikkitieteellinen opus maailmassa.

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/7726...

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ra...

http://mikaeltorppa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/16552...

Theo Mathematics: sukellus syvemmälle Jumalan Sanaan!:

http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1431...

Eivät ole ristiriitaisuuksia:

Raamatun ”ristiriidoista” ja niiden oikeanlainen ymmärtäminen:

http://www.kotipetripaavola.com/Raamatun_ristiriit...

http://www.jw.org/fi/raamatun-opetukset/kysymyksi%...

http://raapustus.net/?id=112

http://www.gotquestions.org/Suomi/Raamatun-virheet...

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Oliko se niin, että kirkosta pitää erota marraskuun loppuun mennessä, jotta välttää seuraavan vuoden kirkollisverot?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ei kirkosta "pidä" erota. Voi myös pysyä jäsenenä.

Käyttäjän SampsaMkel kuva
Sampsa Mäkelä

Samaa linjaa Jeesus jatkaa muissakin puheissaan. Matteuksen evankeliumista:

"Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Ehkä kokonaisuutena samaa linjaa - loogisesti - mutta tässä on minusta se ero, että tämä mainitsemasi osuus on ainakin minulle helpompi ymmärtää, yleisenä saarnaamispuheena, jossa tehokeinona on vertaukset ja jossa korostetaan Jumalan huolenpitoa, joka tulee, kun etsimme Jumalan tahtoa ensisijaisesti (mikä ei tarkoita laiskottelua) ja sitä ettei tarvitse murehtia - ja murehtiminen on eri asia kuin päiväkohtainen normaali huolehtiminen asioista.

Martan ja Maria tapaus taas oli sattumus arjen keskellä. Siinä teksti sellaisenaan tuo lukijalle helposti hankalan vertailun saarnan kuuntelu vs. pakollinen työnteko arjen keskellä. Siihen tarjoan vain metaselitystä, joka on omassa kommentissani, kun en muuten ymmärrä, ainakaan vielä.

Erno Linnola

Minä en ole koskaan lakannut hämmästelemästä sitä miten äärivasemmistolaisia tuo Raamattu niin tavattomasti kiinnostaa. Toisaalta harkitsihan nuori herra Stugasvilikin papiksi ryhtymistä.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Johanneksen evankeljumissa 6 luvussa kerrotaan iankaikkisen elämän ravinnosta, uskossa syömisestä ja juomisesta. Tähän Jeesus opettaa ja kutsuu ihmisiä armon osallisuuteen valtakunnasta, joka ei ole ajallinen ruoka ja juoma, vaan vanhurskautta rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

26. Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
27. Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
28. Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

45. Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
46. Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.
47. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.
48. Minä olen elämän leipä.
49. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.
50. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.
51. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
52. Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
57. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Anna Kontula, sait runsaasti kommentteja kirjoitukseesi. Oletko nyt tyytyväinen? Sait 30 kommenttia, joihin yhteenkään et ottanut itse kantaa.
Oliko koko juttu provo ja nyt naureskelet kolossasi?

Käyttäjän RaatoLaaksonen kuva
Raato Laaksonen

Ja katso, aina ilmestyy joku, joka kopioi metrin pätkän raamatunlauseita.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

"Raato",

ja katso, heti joku ampuu taas dekadisella virhesihdillä ohi...

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Anna Kontula, kerro nyt vielä kuka tässä jutussa oli se porvari ja kapitalisti ja oliko Martta sorrettu duunari?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Jälkimmäisen Martta ja Maria (Sley) tekstin osalta sanoma oli itse tekstissä. Se laajensi asiaa kertomalla historialliseen kontekstiin viitaten, että Jeesuksen vierailu naisen kotona oli poikkeuksellista, arveluttavaa jopa. Sitä vastoin häiritsevänä koin ensimmäisen tekstin Martta ja Maria (Paavola). Sen selittävässä osassa minua häiritsi lause: "Maria oli varmasti ahkera tyttö tekemään töitä".
Marian ahkeruutta ei ole Raamatussa mitenkään nostettu esiin, se on puhtaasti Paavolan oma teologinen selite. Samanlaisia teologisia selitteitä on toki itse Raamattukin pullollaan. Mutta jos yritämme ymmärtää kirjan sanomaa, jälkikäteen teologisilla selityksillä voidaan mielestäni ainoastaan selittää tuon ajan ja tämän hetken ajankuvan välistä eroavuutta. Lisäämällä kuvauksen henkilöille ominaisuuksia, joita alkuperäisessä tekstissä ei ole korostettu eikä edes mainittu, sanoma vääristyy ja värittyy pahimmillaan täysin erilaiseksi.

Jos Kontulaa häiritsee Jeesuksen suhtautuminen arkisiin askareisiin, minua itseäni häiritsee ja kiehtoo Jeesuksessa se, milloin hän itse ymmärsi olevansa Messias ja milloin hän alkoi puhua itsestään Messiaana. Lisäksi minua kiehtoo ja hämmentää se, että Jeesus oli niin väärässä ennustaessaan maailman loppuvan Hänen ja opetuslastensa elinaikana. Pietari vielä elämänsä loppupuolella oli tässä samassa käsityksessä, oppi-isänsäänsä uskoen, tietenkin. Nyt, kaksituhatta vuotta myöhemmin, voimme selvästi huomata, että Jeesus on ollut väärässä.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Kai,

väitteesi "minua itseäni häiritsee ja kiehtoo Jeesuksessa se, milloin hän itse ymmärsi olevansa Messias ja milloin hän alkoi puhua itsestään Messiaana. Lisäksi minua kiehtoo ja hämmentää se, että Jeesus oli niin väärässä ennustaessaan maailman loppuvan Hänen ja opetuslastensa elinaikana. Pietari vielä elämänsä loppupuolella oli tässä samassa käsityksessä, oppi-isänsäänsä uskoen, tietenkin. Nyt, kaksituhatta vuotta myöhemmin, voimme selvästi huomata, että Jeesus on ollut väärässä." kaipaa hieman selvennystä, raamatullisia perusteita...

Miro Rantala

Jesse siinä yrittää ilmaista saman mitä kaikki muutkin heränneet, eli ettei millään ole lopulta mitään väliä onnellisuuden kannalta, paitsi ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa josta on poistettu pyyteet ja pelot.

Martta-parka ei hoksaa ettei kukaan häntä pakota mitään tekemään - hän tekee sen ihan itse, kun ei pysty irtaantumaan 'minän' menneisyyden kokemuksista kumpuavista harhaisista luuloista "kuinka tulisi olla". Jos toiset valitsevat nälkiintyä, niin se on heidän valintansa, eikä Martan asiaa tarvitse stressata. Kuka hän on muiden elämiä vastuulleen ottamaan? Röyhkeää suorastaan...

Kaikkinainen viha ja pelko sun muut kun kuitenkin lähtevät ihmisen mielen tarpeesta jaotella asioita itsensä suojaksi. Tarvitsee jakaa "minuksi", "sinuksi", "häneksi", "suomalaiseksi", "vasemmistolaiseksi", "kapitalistiksi", "kristityksi"... Mitäpä vain, kilpailu siitä syntyy.

Mikä estää olemasta ihan kaikki? :)

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Lisää aiheesta:

Harri Wiherkoski - Martta ja Maria, Jouni Rantanen - Pappispalvelus 18.11.2012 :

https://www.youtube.com/watch?v=jgSX_aYZztU

He olivat sisaruksia, Martta ja Maria - Saima Harmaja, kouluaine v. 1930 :

http://www.vihrearouva.net/kirjallisuus/sh-aine.html

MARTTA JA MARIA :

http://www.luukanvalma.com/242

VAIN YKSI ON TARPEEN :

http://koti.mbnet.fi/mattipo/saarnat/saarna%203108...

H Y V Ä O S A Lk 10:38–42 :

http://files.kotisivukone.com/mattivaisanen.kotisi...

Martta ja Maria - Olli Hallikaisen saarna Aleksanterin kirkossa 28.9.2014 :

http://www.tampereenseurakunnat.fi/seurakunnat/tuo...

Luuk. 10:37-43 (Martta ja Maria) - Jouko Heikkinen :

http://www.kase.fi/~joukohe/saarnat.php?id=1

Joh 11 – Ville Auvinen:

http://www.tunti.com/sisarengas/tiedostot/joh11.pdf

Leo Meller tänään - Maria ja Martta ja me muut (1/2) :

http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/112/leo_me...

Toimituksen poiminnat