annakontula

Itseä myymässä

Jos väittää tutkijan, poliitikon tai yritysjohtajan myyneen itsensä, niin se on pahasti sanottu. Itsen myyminen tarkoittaa tällöin pyhistä periaatteista luopumista jonkin vähempiarvoisen vuoksi. Sanonta juontaa satojen vuosien takaisesta uskomuksesta, jonka mukaan ihminen voi käydä sielullaan kauppaa itsensä paholaisen kanssa.

On kuitenkin eräs ryhmä, jonka kohdalla itsensä myymisestä puhutaan huolettomasti. Aina heinäkuun loppupuolella muiden juttuaiheiden tyrehtyessä herää lehdistö keskustelamaan seksikaupasta. Ja silloin ihan fiksutkin ihmiset tuntuvat pitävän selviönä, että seksityöntekijä myy itseään huomattavasti perustavammalla tavalla kuin esimerkiksi taiteilija, hoivatyöläinen tai vaikka toimittaja.

Se on kovempi oletus kuin moni tulee ajatelleeksi. Vielä keskiajalla immenkalvonsa rikkonutta naista pidettiin jotenkin pilaantuneena ja alttiina Saatanan houkutuksille. Nykyään harva kuitenkaan tietoisesti haluaa sanoa, että naisen ”itse” on hänen vaginansa. Silti samat ihmiset saattavat huomaamattaan väittää, että seksin myynti on itsen myymistä, vaikka ansiotulojen hankkiminen muiden inhimillisten toimintojen avulla ei sitä ole.

On tietenkin niitä, jotka uskovat prostituution aiheuttavan harjoittajalleen niin vakavia psyykkisiä vaurioita, että seksin myynti on rinnasteinen sielunsa hukkaamiseen. Vaikka tämä todella pitäisi paikkansa (ja satoja seksityöntekijöitä tavattuani epäilen sitä vahvasti), on silti vaikea nähdä, miksi juuri prostituutio kaikista maailman pelätyistä ja paheksutuista teoista olisi sielukauppaa.

Keskiajalla monet myös uskoivat, että noidat hankkivat taikavoimansa paholaiselta, sielunsa autuutta vastaan tietenkin. Erään myytin mukaan kauppa sinetöitiin Kyöpelinvuoren orgioissa noidan ja Saatanan yhdynnällä. Ehkä tämä legenda osaltaan selittää, miksi sielukauppa on jäänyt elämään nimenomaan prostituutiopuheessa. Mutta nyt eletään kuitenkin jo 2000-lukua.

Kieli muuttuu, mutta ei koskaan vapaudu historiastaan. Puhe itsensä myymisestä kantaa edelleen mukanaan huonosti tiedostettua mutta silti tehokasta leimaa sellaista ihmisryhmää kohtaan, jolla on varsin heikot mahdollisuudet puolustaa itseään.

Mitäpä, jos ryhtyisimme soveltamaan seksityöntekijöihin samoja huomaavaisuussääntöjä kuin ihmisiin yleensäkin? Siis jos keskustelun aiheena eivät ole noidat, neitsytmagia tai sielujen markkinakurssit, puhuisimme yksinkertaisesti vain seksin myynnistä.

 

(Kirjoitettu Lehtiyhtymälle 12.8.2012)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Jaakko-Matti Kaakinen

"Itsensä myyminen" on vain sievempi ilmaus vaginansa myymiselle. Niin siveliästä kansaa vielä olemme.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Suomi on jossain asioissa ahdasmielinen maa.

Polittiko on maailman toiseksi vanhin ammatti se muistuttaa eritäin paljon sitä vanhinta.

Henry Kissinger

kati sinenmaa

Itsensä myyminen perinteisessä mielessä syntyi sinä hetkenä, kun kylän poppamiehet alkoivat myydä yläpäätään. Siitä syntyi yhteisöön välittömästi pääoman epätasainen jakauma, jonka kompensaatioksi joidenkin piti alkaa myymään alapäätään.

Kuten triviaalisti huomataan, niin yläpään myyjät ovat perihuoria. -- Alapään myyminen on vain yläpään myymisen seurausta, sillä yläpään myyminen aiheuttaa yhteisöön köyhyyttä.

Blogin kirjoittaja on itsekin yläpäänsä myyjä. On erityisen huomattava, että yläpään myyminen aieheuttaa vakavia älyllisiä ongelmia; yläpäänsä myyjien älyllisyydessä on musta aukko itsensämyymisen käsitteistön kohdalla, eivätkä he siksi pysty lainkaan ymmärtämään, että juuri yläpäänsä myyjät ovat syypäitä kaikkeen huoruuteen
http://www.geocities.ws/sinenmaa/texts/whores.html

Kaisa Jalis

Ent. alapäänmyyjä joutuu selittelemään loppuikänsä, miksi on ihan ok, että opiskelijat myyvät seksiä (ja samalla itseään, koska osa itsestä on myyty, eikä sitä osaa saa takaisin...) Jokaisella on menneisyys, jota kannetaan hautaan asti eri tavoin.

Kun olin "viaton" tai melko kokematon (poikaystävä oli jo ollut ja neitsyyskin mennyt), näin, kun joku mies nauroi seksuaalisen härskisti jollekin asialle. Muistan, kuinka ajattelin silloin, että haluan tietää, mille mies nauroi. Myöhemmin tutustuin kaltaistensa miesten maailmaan. Mitä opin? Sen, kuinka köyhä ja ruma heidän maailmansa on. Kannan taakkaa siitä, mitä olen nähnyt. Silmien avaaminen tuo tiedon ja ehkä tuskankin, mutta kai myös vastuun. Kai se on osa aikuiseksi tulemista.

Mihin haluan palata? Hyvyyteen, viattomuuteen, iloon ja rakkauteen. Härskien miesten (ja naisten) maailma ei kutsu.

Johan Lom

"Myöhemmin tutustuin kaltaistensa miesten maailmaan. Mitä opin? Sen, kuinka köyhä ja ruma heidän maailmansa on. Kannan taakkaa siitä, mitä olen nähnyt."

OK, tuo selventää hiukan taustojasi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Pekka oli Hampurissa. Eräänä päivänä hän halusi mennä bordelliin, joka sijaitsi kaupungin keskustassa kerrostalossa.

Pekka meni hissiin ja painoi toisen kerroksen nappia. Sieltä löytyi kyltti, jossa luki : Kauniita blondeja.

Pekka palasi hissiin ja painoi kolmannen kerrksen nappia. Sieltä löytyi kyltti, jossa luki : Tummia kaunottaria.

Pekka palasi hissiin ja painoi neljännen kerroksen nappia. Sieltä löytyi kyltti, jossa luki: Eksoottisia naisia.

Pekka palasi hissiin ja painoi viidennen kerroksen nappia. Sieltä löytyi kyltti, jossa luki : Oletko tullut panemaan vai ajelemaan hissillä ?

Kaisa Jalis

"Puhe itsensä myymisestä kantaa edelleen mukanaan huonosti tiedostettua mutta silti tehokasta leimaa sellaista ihmisryhmää kohtaan, jolla on varsin heikot mahdollisuudet puolustaa itseään."

Nimenomaan: heikot mahdollisuudet puolustaa itseään (johtuen mistä?) ja suojella itseään rahan tarpeessaan.

Minusta on ihan hyvä pohtia seksikauppiaita ihmisinä, heidän arvojaan ja taustojaan, joka on johtanut tähän toimintaan, sekä yhteiskunnalista tilannetta. Moni asia kietoutuu tässä. Useimmat seksikaupan puolustajat haluavat vetää verhot silmien eteen, ja olla katsomatta asioita tarkemmin.

Minusta olisi hyvä riisua perustuksia myöten fantasiat, joita seksiteollisuus tyrkyttää, - ja katsoa asioita ihan suoraan silmiin: ihmisiä silmiin. Koko asiakaskuntaa vaivaa jokin sokeus, kiertely, ja samoin koen, että seksinmyyjillekin on kova pala, jos peili tuodaan liian lähelle.

Milloin tämän tabun riisuminen alkaa? Milloin seksiteollisuuden tuputtamista fantasioista ollaan rohkeita päästämään irti - ja olemaan kokonaisia ihmisiä, ihmisinä, ihmisille? Prostituutio on teatteria, ja esirippu voitaisiin vetää auki, kun näyttelijät pakkailevat kamojaan.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

En tiedä Kaisa Jalis kokemuksista itsensä myymisestä, minulla on kokemuksia ostajana, täyttyy sano kyllä tytöt harmitti kun oli liian vähän asiakaita.

Johan Lom

Jos et Kaisa siitä teatterista tykkää, tai muustakaan korkeakulttuurista, niin voit keskittyä muihin huvituksiin. Turha sinun on toisille moralisoida ja taivastella heidän valintojaan.

Muistan kun kansanedustaja Alli Vaittinen aikoinaan 70-luvulla toi eduskunnan puhujapönttöön nähtäväksi suomalaisia miesten lehtiä (Jallua, Kallea, y.m.) tehostaakseen sanomaansa niiden kieltämiseksi, niin eräs toinen kansanedustaja huomautti hänelle eduskunnassa, että "vaikka rouva Vaittinen haluaisikin moisia julkaisuja lueskella, niin jo hyvä maku sanoo, ettei niitä tarvitse kuitenkaan eduskuntaan tuoda".

Kaisa Jalis

Pidän kyllä tavallisesta teatterista ja muustakin kulttuurista.

Valheellisesta teatteri-elämästä taas en pidä.

Kaisa Jalis

Kai se ongelma on se, etten ole koskaan oikein kunnolla kyennyt ummistamaan silmiäni. Seksuaalisuus on teema, jota olen joutunut tai saanut omassa elämässäni pohtia paljon.

Voisin kääntyä pois, mutta jostain syystä tämä aihe on sellainen, jonka takia haluaisin vaikuttaa yhteiskuntaan, mielestäni tervehdyttävästi.

Mitä tarpeita ja ongelmia yritetään lakaista seksiteollisuus-julkisivun taakse? Mihin se taas johtaa? Vieraantumiseen jne.

Miksi sen esirepun taakse ei vain voida katsoa? Ottaako päähän, jos joku 'pilaa fantasian' ja bisnekset? Onko liian tuskaista katsoa todellisiin tarpeisiin? Rakkaus koskee liikaa?

Matti Vuorio

Yrittävät nuoret pojatkin saada rahaa 'itseään myymällä' ! En ole langennut ja saatu oppi on ollut hyväksi !

Käyttäjän jakpaju kuva
Jouko Paju

Niin lehdenjakajan kuin prostituoidun oikean palkkatason määrittää kysynnän ja tarjonnan laki - eivät mitkään työehtosopimukset. Meillä olisi Suomessa varmasti paljon naisia, jotka haluaisivat toimia rehellisinä yrittäjinä ko. alalla (en tarkoita lehdenjakajina), maksaen alvit, verot ja kerryttäen itselleen yrittäjäeläkettä - kun taas nyt tätä toimintaa ollaan painamassa maan alle, se ei sillä tietenkään tule loppumaan vaan avaa
markkinat rikollisliigoille törkeine ihmiskauppoineen - liigat myös pystyvät vaimentamaan, koko ajan vähenevät, poliisiviranomaiset joko pelolla tai rahalla.

kati sinenmaa

Ns. Alapäänsä myyminen on ainoastaan muuan keino selviytyä elämässä. Sen selviytymistarpeen ovat luoneet kaikki, jotka vaativat itselleen enemmän kuin ovat valmiita antamaan muille.

Itsensä myymisessä ei ole mitään väärää -- niin kauan, kun poliitikot vaativat palkkaa, koska jokainen, joka vaatii työstään palkkaa, on huorintekijä, itsensä myyjä. Erityisin syntisiä ovat kaikki papit, poliitikot, asiantuntijat, imaamit, pankkiirit ja rabbit, jotka eivät pysty ajattelemaan ilmaiseksi, ja juuri siksi heidän ajattelunsa on perseestä.

Ensin pitää tuomita kaikki palkanvaatijat ennen kuin voidaan älyllisesti tuomita alapäänsä myyjät.

Jarkko Hietala

Tämä onkin mielenkiintoinen kommentti. Totuushan on se, että työttömät ja sosiaaliturvaa saaavat ottavat koko suomen kansantalouden tuotannosta noin 3% eläkeläisille menee noin 10% loput 77% tuotannosta menee työstään palkkaa vaativille, sijoittajille ja verottajalle. Verottaja taas siirtää verotulot eläkeläisille, työttömille ja virkamiehille tuloksi.

Nämä kaikki "kulut" siis verot, sijoittajan osuus, työntekijöiden osuus paketoidaan mukaan tuotteiden hintoihin jos työttömille ei anneittaisi mitään hintoja voisi tiputtaa sen 3% ja silti kaikki muut tienaisivat yhtä paljon kuin ennenkin. Vastaavasti jos palkansaajat, sijoittajat ja verottaja, sekä virkamiehet luopuisivat omasta osuudestaan voisi hintatason tiputtaa 1/10 nykytasosta, koska perittävillä hinnoilla pitäisi kattaa vain työttömien ja eläkeläisten saama osuus.

Kun joku ottaa panoksestaan palkkaa tai muuta tuloa, niin hintojen kautta se aina menee jonkun toisen kuluksi. Sen takia hinnat Suomessa ovat niin korkeat, koska osa porukasta ottaa palkkaa ja sijoitustuottoa paljon välistä jos kaikki ottaisivat vähän voisi hinnatkin tiputtaa murto-osaan. Toisaalta hinnat hyvin harvoin laskevat vaikka kulut laskisivat joku aina ottaa taskuunsa kaiken ylimääräisen jos oppurtunistisesti sen pystyy itselleen ottamaan.

Elämme oppurtunistien yhteiskunnassa.

Taisto Merilä

Voiko tästä päätellä, että sinä Kontula voisit myydä itseäsi, ja paljonkohan se maksaisi?

Kaisa Jalis

On jo myynyt. Nyt politikoi.

Jarmo Skog

Taisto, miksi ihmeessä päättelet sellaista? Itse en tätä tekstistä lukenut joten avaatko logiikkaasi?

Taisto Merilä

Kiitos kysymästä. Minulle ei täysin auennut esim. tuo neljäs kappale.

"On tietenkin niitä, jotka uskovat prostituution aiheuttavan harjoittajalleen niin vakavia psyykkisiä vaurioita, että seksin myynti on rinnasteinen sielunsa hukkaamiseen. Vaikka tämä todella pitäisi paikkansa (ja satoja seksityöntekijöitä tavattuani epäilen sitä vahvasti).."

Eli aiheuttaako prostituutio psyykkisiä vaurioita Kontulan mukaan vai ei? Tai onko prostituution taustalla mahdollisesti psyykkisiä vaurioita? Taloudellisia vaurioita siellä ilmeisesti usein on.

Saatoin käsittää väärin tai vetää muuten vain vääriä johtopäätöksiä tuosta kappaleesta.

PS. Tuo hinnan kysyminen oli minulta kyllä asiatonta tässä yhteydessä, ja vaikka nyt hieman asian vierestä meneekin, niin haluan aina kysyä prostituution kannattajilta, että myisivätkö he ”omaa tavaraansa”. Yhtään myöntävää vastausta en ole toistaiseksi saanut. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen pitää saada itse päättää omista myymisistään.

Kaisa Jalis

Ei ole mikään salaisuus, ettö neiti/rouva on toiminut prostituoituna opiskeluaikanaan. Sitä ei vain jostain syystä kai lue CV:ssään.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Kaisa Jaliksen kommentit edustavat tyypillistä naisten maailmaa, jossa joukosta poikkeavaa ja joukon sääntöjä rikkovaa naista aletaan panettelemaan selän takana huoraksi. Koulumaalimassa tämä on vakava ongelma, sillä kun tyttöjengi päättää alkaa levittämään juttua jostain inhoamastaan tytöstä, että hän on huora, niin uhri ei voi mitään, ja pian koko koulun on vallannut käsitys uhrista huorana. Huoran maineelle ei tarvitse olla mitään perusteita, riittää kun on vain herättänyt ärtymystä ja vihaa tyttöjengin johtajien tai tärkeiden jäsenten mielissä.

Tällaiset takana päin tapahtuvat panettelut ja maineen mustaamiset, ja niistä johtuvat sosiaaliset eristämiset ovat panettelun uhreille hyvin raskaita ja vaikeita kokemuksia. Mihille ja pojille tämä tyttöjen kulttuurin julma piirre on kuitenkin melko tuntematon.

Kaisa Jalis

Hieman tässä vittuilen. (Ja totesin faktan, jolloin se ei ole mustamaalaamista.)

Teidän mielestähän prostituoitu on unelma-ammatti, jota kannattaa puolustaa.

Kaisa Jalis

Anna Kontula on tämän asian ITSE tuonut julkisuuteen monta vuotta sitten, ennen politikointiaan.

Johan Lom

Jos Annalla on omakohtaista kokemusta asiasta, kuten Kaisa sanoo, niin sitten hän ainakin tietää mistä puhuu ja hänen sanomansa voidaan ottaa paljon enemmän todesta kuin asiantuntemattoman Kaisan.

Kaisa Jalis

Kuka tahansa nainen voi sanoa mielipiteitään perustuen omiin seksuaalisiin kokemuksiin.

Kyllä naisen tulisi tunnistaa kehossaan ja mielessään mies, joka hänen kanssaan sängyssä. Jos on kovettanut itsensä, kuten jokamiehen naisen täytyy, niin sitten ei - vielä - tunnu kehossa / mielessä. Ne tuntuvat vasta myöhemmin, kun muuri jossain kriisissä murtuu.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Aikanaan kun pappi kiersi syrjäkyliä pedattiin hänelle peti takahuoneeseen ja yön tunteina huoneeseen ilmestyi talon emäntä, piika tai tyttö tai sitten kaikki vuorollaan.

Näin vaihtui veri kylässä ja sukurutsaus väheni.

Kenen sielu tässä pelastettiin ?

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Jos ajatellaan seksin aiheuttamia traumoja, niin psykologit ja psykiatrit ovat sitä mieltä, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on traumatisoivampaa, jos tekijä on läheinen ihminen, kuin että tekijä olisi joku etäinen tai tuntematon ihminen.

Miksei tämä pätisi myös itsensä myymiseen tai kehonsa myymiseen aikuisena?

Feministit usein toteavat, että seksuaalisesti hyväksikäytetty ei aina tunnista joutneensa hyväksikäytetyksi. Jos alistuu seksiin sen vuoksi, että ei halua taloudellisista syistä erota puolisostaan, niin se on myös eräänlaista itsensä myymistä. Avioero on raskas ratkaisu, ja merkitsee usein elintason huomattavaa laskua, muttoa pienempää kerrostaloasuntoon, pahimmassa tapauksessa johonkin Keravan lähiöön, missä ei ole mitään. On helpompi suostua seksiin aviopuolison kanssa, vaikka seksiin ei olisi mitään kiinnostusta, sillä kuitenkin taustalla vaanii se uhka, että jos ei suostu seksiin, niin erohan siitä ennemmin tai myöhemmin seuraa.

Miten tällainen itsensä pakottaminen ja toisen ihmisen kanssa läheisesti eläminen voisikaan sopia yhteen. Kuitenkin moni suostuu tällaiseen pakottamiseen kärsien sielun ruhjoumat omassa hilajisessa yksinäisyydessään. Ei monikaan edes ystävilleen avaudu tästä häpeällisestä ongelmasta.

Ehkä huoli tilapäisen seksin myyjistä, missä ärsyttää juuri se ajatus, että nämä naiset ovat pakotettu seksiin, onkin vain symbolinen siirtymä oman elämänsä tilanteesta. Naisten pakottaminen seksiin. Pakottaminen, joka lopulta lähtee siitä pelosta, että oma mies jättää, jos ei pakota itseään seksiin.

Aina ei ole kyse siitä, että mies on selvästi hyvätuloisempi. Aina ei ole kysymys rahasta. Taustalla voi olla pelko olla yksin, ja katsoo paremmaksi suostua toisen seksivaatimuksiin, jotta toinen edes pysyisi rinnalla. Tiedämme, että tällainen läheisriippuvuus, pelko yksin jäämisestä usein ajaa naisen kestämään alistumisen miehen pahoinpitelyille, toistuville pahoinptelyille, jotka usein pahentuvat lopulta kuolemaan johtaviksi viimeiseksi pahoinpitelyksi. Naiset peloista ja kivusta huolimatta kuitenkin valitsevat jäämisen pahoinpitelevän miehen luokse, kuin joutuisivat kokemaan eron ja yksinäisyyden ylitesvoittamattoman pelon.

Tilapäinen seksi tuntemattoman kanssa. Sehän on vain hetken tomitus, ja sitten pannaan pillit pussiin ja rahat käsilaukkuun. Tällainen tilapäiseen seksiin pakottaminen on ehkä paljon helpompi kokemus, kuin ne rasaat ristiriidat, joita tapahtuu silloin, kun pakottaminen ja omasta sielusta luopuominen tapahtuvat avioliiton ristiriitojen sisällä, ja joka on hyvin yleistä meidänkin maassamme.

Voisikin olla parempi, että sen sijaan, että vaatii seksityöläisiä luopumaan alistumisesta ja seksin myynnistä, ja haluaa heidän siirtyvän itse kantamaan taloudellisen vastuun omasta elämästään, tarttuisikin tähän ratkaisuun itse, ja jättäisi taloudelliesti turvallisen puolisonsa, eikä enää pakottaisi itseään seksiin, vaikka se merkitsisi eroa ja eron taloudellisen katastrofin ratkaisua kovalla omalla työllä?

Rakkautta ei voi ostaa, eikä tunteita. Ikkunanpesua tai ruuanlaittoa - epäuskottavaa. Vain seksiä voi ostaa.

j.olavi heikkinen

seksin tai seksipalveluiden myynti ei kai sinänsä olekaan moraalinen ongelma pornoutuneessa nykysuomessa. prostituutiossa kaikki eivät kuitenkaan ole mukana täysin omaehtoisesti johtuen rajojen avautumisesta ja ihmiskaupan lisääntymisestä suomen alueella sekä ihmiskaupan heikosta tunnistamisesta viranomaisten taholta, jolloinka hyväksikäyttötilanteille on olemassa otollinen maaperä .

parittaja siis pakottaa prostituoidun hommiin ja vastuuntunnoton asiakas käyttää tällöin seksuaalisesti hyväkseen huoraparkaa.

seksin ostokiellolla taas ei taida suurtakaan vaikutusta olla kysyntään ja tarjontaan, koska ruotsin kokemusten mukaan yksinkertaistetussa laissa on porsaiden mentäviä reikiä. seksiä voi myydä sivutuotteena terveyden- tai kauneudenhoitopalveluiden ohella tai prostituoidun voi vuokrata seuralaiseksi.

ostajien eettistä käyttäytymistä ohjaa parhaiten nykylain tarkennus siten, että parituksen tai ihmiskaupan uhrilta seksipalveluita ostavia rangaistaisiin aina riippumatta siitä, tietääkö nämä prostituoidun olleen paritettu tai ihmiskaupan uhri. samalla nämä rikokset kategorisoidaan suoraan raiskauksiksi, mitä ne mitä suurimmalta osin ovatkin.

Johan Lom

Lainkäytön ja tuomioiden helpottamiseksi kannatan esitystä siitä, että ihmiskaupan uhreilta seksin ostaminen on nykylain mukaisen rangaistusasteikon mukainen rikos siitä riippumatta onko ostaja ollut tietoinen parituksesta tai ihmiskaupasta. Se poistaisi ongelman, jonka sanotaan syntyneen hiljattaisen KKO:n linjauksen vuoksi eikä muuta muutosta lakiin tarvita.

Sen sijaan en kannata teon tuomitsemista kategorisesti raiskauksena siitä riippumatta, että joskus se voi luonteeltaan sellainenkin olla. Se ei nimittäin aina ole raiskaukseen rinnastettava, koska asiakas ei aina ole tietoinen ihmiskaupasta ja saattaa olla hyvinkin huomioiva ja hellä kumppaniaan kohtaan.

j.olavi heikkinen

minusta tuohon tilanteeseen voi vallan mainiosti soveltaa rikoslain 20 luvun pykäliä 3, 4 ja 5, kyseessähän on pelkotilan hyväksikäyttö useinkin.

linjauksena se myös selventää konkreettisesti asiantilaa, nykyisessä asenneilmapiiristössä prostituoitujen traumaattiset kokemukset ohitetaan ja heitä kohdellaan yleisesti kovapintaisina rahastajina, joille elinkeinon harjoittaminen on muka helppoa löhöilyä. asiakkaiden vastuuttaminen pitäisikin nostaa tässä keskustelussa etusijalle, esimerkiksi kaisa jaliksen tyyliin :

http://jalis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113690-prost...

oma- ja vapaaehtoisesti ammattia harjoittaville jonkinlainen lisenssijärjestelmä toimisi sitten oikeussuojaa tarjoavana elementtinä, molempiin suuntiin.

Kaisa Jalis

Ja kuka näistä asiakkaista pitää rekisteriä? Jonkun on oltava jatkuvasti paikan päällä vakoilemassa ja kuvaamassa asiakkaita.

Miten asiakkaiden kiinnisaaminen rikoksista kävisi? Eihän heitä nytkään saada kiinni. Jos saataisiin, koko ongelmaa ei olisi.

j.olavi heikkinen

""Ja kuka näistä asiakkaista pitää rekisteriä? Jonkun on oltava jatkuvasti paikan päällä vakoilemassa ja kuvaamassa asiakkaita.

Miten asiakkaiden kiinnisaaminen rikoksista kävisi? Eihän heitä nytkään saada kiinni. Jos saataisiin, koko ongelmaa ei olisi.""

- ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen tulee panostaa rutkasti nykyistä enemmän sekä heidän suojeluunsa. asiakkaat ohjautuvat sitten eettisempien vaihtoehtojen äärelle, kun ilmiö alkaa saada totuudenmukaisen julkikuvan.

Kaisa Jalis

veikkaan, ettei edes puolet prostituoitujen asiakkaista ole 'taviksia', vaan heissä on harvinaisen itsekeskeisiä henkilöitä, ja jopa sadisteja. Miksi nuoria/lapsia kohdellaan väärin Thaimaassa? Ei näillä hepuilla ole myötätuntoa kärsiviä kohtaan. Moni matkustaa Venäjälle ja Viroon tietäen, että naiset ovat ahdingossa, eivätkä siis vapaaehtoisina myymässä Itseään. Näissä naisissa on jopa ollut avioliitossa olevia naisia, jotka ovat valehdelleet aviomiehelle menevänsä Suomeen myymään tupakkaa yms. Kun miehelle oli selvinnyt todelliset syyt, vaimo sai lähteä.

j.olavi heikkinen

tuossa vähän valotetaan liikkuvan seksityöläisyyden taustoja, akateemisesti kouluttautuneiden venäläisten prostituoitujen haastattelututkimus :

http://kirjastot.diak.fi/files/diak_lib/Helsinki20...

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

"Näissä naisissa on jopa ollut avioliitossa olevia naisia, jotka ovat valehdelleet aviomiehelle menevänsä Suomeen myymään tupakkaa yms. Kun miehelle oli selvinnyt todelliset syyt, vaimo sai lähteä."

Höpöhöpö ei se venäläinen mies idiootti ole, ei se laitta perheen elättäjä pihalle, jos on vaimo joka kustantaa asunto, auto ja ulkomaanmatkat kenties muutakin hauskaa, kyllä se venäläinen mies takuulla pysyy uskollisena ja pysyy vaimonsa luona.

Kaisa Jalis

Ei ollut kyse ulkomaanmatkoista, vaan paljon arkisemmista asioista, mihin nainen rahaa tienasi.

Kuulutko Freddy niihin miehiin, joille on sama, lähteekö vaimosi terassilla toisen miehen kanssa pois?

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Heikkinen taas vauhdissa, ja vaahtoaa itäeurooppalaisten romanien rikollisuudesta ja ihmiskaupasta. Romanofobia ja antiziganismi ovat aikamme ongelmia. Ihmettelen vain sitä, onko Vasemmistoliitto lähtenyt rasistien kelkkaan, ja ajaa ratkaisuksi romanien ongelmiin poliisitoimien ja rangaistusten lisäämistä. Tässä yhteydessä Heikkinen vaatii, että kanssakäymisestä romaninaisten kanssa pitäisi poliisin antaa suomalaismiehelle sakot tai jopa linnatuomio.

Ennen ainkankin vasemmiston suhde etniseen syrjintään olis se, että syrjintä pitää lopettaa ja sitä vastaan taistella, eikä ongelmia ratkota poliisin ja vankiloiden avulla. Romanien asemaa tulee parantaa ja heidän sortonsa tulee lopettaa, eikä vaahdota täällä "varkaat, ihmiskauppiaat", ja vaadita "älkäää tänne tulko rikoksianne tekemään".

Sanokaa jyrkkä ei kaikelle rasismille ja syrjinnälle, ja ymmärtäkää, että romanit ovat aivan samanlaisia ihmisä kuin mekin. Tässä malliksi pätkä, aidosta romanikylästä Itä-Euroopassa. http://youtu.be/Btd5Ex3edmk

j.olavi heikkinen

ihme äijä tosiaan tuo sacha baron cohen, joka tunnetaan parhaiten kaiketi borat-roolihahmostaan. borat-elokuvaa kuvattiin romaniassa paikallisen romaniyhteisön asuttamalla seudulla ja käsittääkseni näitä mustalaisia huijattiin ihan urakalla pikkurahalla näyttelemään elokuvan sivurooleissa ja vieläpä pelleinä.

tuosta huijauksesta tuli joku aika sitten dokkari, jossa nämä romanian romanit tulivat toisen kerran petetyiksi. tällä kertaa heitä nöyryytti asianajaja, joka lupaili heille borat-elokuvasta sievoisia esiintymispalkkioita, jos he vain suostuvat lähtemään hollywoodiin penäämään oikeuksiaan :

http://www.hs.fi/tulosta/1135243848851

suomalainen seksipalveluiden yhteydessä esiintyvä paritus ja ihmiskauppa eivät mitenkään olennaisesti liity romaneihin eikä romanialaisiin, ilmiö on kuitenkin tyypillisesti itäeurooppalaista.

Elias Paatos

Parituksesta ja ihmiskaupasta päästäisiin kertaheitolla eroon kun koko toiminta muutettaisiin lailliseksi ja alalle tuotaisiin selkeät ja toimivat valvontakäytännöt.

Koska kuitenkin tosiasiassa tarkoitus ei ole suojella mitään ihmiskaupan uhreja vaan harjoittaa jonkinlaista moralismia, ei tälläisiin itsestäänselviin ja toimiviin käytäntöihin voida lähteä, vaan yritetään siirtää toimintaa entistä enemmän maton alle, ja vielä entistä enemmän rikollisten ryhmien huomaan.

j.olavi heikkinen
Jukka Mäkinen

Seksin osto pitää ehdottomasti saattaa rikolliseksi toiminnaksi. Vähintään 2 vuotta kuritushuonetta.
Samoin avioliitto tulkitaan seksin ostamiseksi, varakkaampi ja paremmin tienaava puoliso heti linnaan häiden jälkeen, käymättä lähtöruudun kautta.
Työllisyyskin paranee, avoimia työpaikkoja syntyy kun entiset tekijät istuvat sellissään. Tarvitaan lisää maahanmuuttajia, varsinkin vanginvartijoiksi. Igean voisi myydä muuallekin. Me vielä tienataan tällä.

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

"harva kuitenkaan tietoisesti haluaa sanoa, että naisen ”itse” on hänen vaginansa"

Harva sanoo myöskään, että seksi on pelkästään vaginan toimintaa.

Wikipedia sanoo meille näin:
"
Seksi ilmenee eri muodoissa, joiden tavoitteena on lisääntymisen lisäksi myös mielihyvä ja läheisyys.

Seksin osa-alueita ovat muun muassa partnerin valinta, yhdyntä, esileikki ja itsetyydytys. Hyvin läheisten ihmisten välisestä seksistä voidaan käyttää termiä rakastelu.
"

j.olavi heikkinen

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/08/1...

tämän ja viimeaikaisten eduskuntapäätösten mukaan oikeusministerin suunnittelema lakialoite seksin ostokiellosta menee heilahtamalla läpi eduskunnassa, koska perussuomalaiset vastustavat sitä??!!1

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Seksin ostokielto on naisten rasistinen kansanliike. Helena Eronen sai ensimmäisenä naisrasistina tuntea naihoissaan sen, että rasistit tullaan laittamaan kuriin hyvällä tai pahalla. Nämä ihmiskaupsta vauhkoavat naisrastit tulaan myös laittamaan kuriin, ja he tulevat nielemään oman rasistisen kalkkinsa.

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Useamman ylemmän tutkinnon suorittanut nainen on nopeasti vauraahko, jos on oikea 'life style', noin 150 000 $ ja enemmän parista kolmesta päivästä, sen sijaan samat akateemiset suoritteet ja tietyn ulkonäön omaavan naisen munasolun hinta ei niin suuri ole, ainakaan silloin, kun viimeksi tarkastelin asiaa. 50 000 - 100 000 $. Vuokrakohtu ei kuulu hintaan, mutta vuokralle tarjoajia riittää. Munasolun myyjät myyvät vain munasolun.

Käyttäjän GertiEvelynRouge kuva
Gerti Rouge

Jos kerran prostituutio on täysin verrattavissa kirjailijan, kassan tai vaikka muusikon työhön, ja se halutaan vapauttaa, niin saisiko alaikäiset myydä myös toisilleen seksiä?
Toki he voivat niin tälläkin hetkellä tehdä, ei siinä.
Jos kerran on kyse tavallisesta, mihin tahansa verrattavaa työtä, niin luulisi että tällöin myös 15 vuotta täyttäneet saisivat tehdä esimerkiksi kesätyönään prostituutiota. Itse olin tuon ikäisenä kaupungin puutarhalla kesätöissä.

Insestistä en ole varma, onko jotain ihan lakeja olemassa sitä suitsimassa, mutta eikö täysi-ikäinen ihminen saisi myydä sitten seksiä myös lähiaukulaiselleen, oli se sitten isä, äiti, sisko tai veli?

Saisiko omaa lemmikkiään myydä seksipalveluna, jos kerran ihmisetkään eivät koe prostituutiota kuluttavana? Eihän se eläinkään varmaan sitten välitä juurikaan.

Lisäksi haluaisin perusteluja sille, että miksi monet pornoa tehneet, sekä näyttelijät että ohjaajat, jotka ovat vapaaehtoisesti olleet mukana, ovat kokeneet pornon erityisen kuluttavaksi työksi henkisellä tasolla. Pornohan on aika lähellä prostituutiota, miksi se voi olla kuluttavaa, mutta ilman kameraa ei? Eräskin jenkkiohjaaja, joka oli parikymmentä vuotta tehnyt leffoja sanoi, että ihmisestä riippumatta, he kuluvat loppuun parissa vuodessa pornoalalla, sen jälkeen ovat kuin "zombeja".

Mitä itse tunnen/tiedän ihmisiä suomalaiselta pornoalalta, niin palkat on huonoja ja päihteitä vedetään sitäkin enemmän.

Toimituksen poiminnat